. ПРАВИЛА ПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ
Перш за все, потрібно враховувати, що під час пожеж у закладах загальної середньої та дошкільної освіти (надалі – заклади) можливі: наявність категорії людей з непередбачуваною поведінкою (малі діти); виникнення паніки; наявність великої кількості дітей різного віку; особливий (складний) план приміщень; велика завантаженість горючими матеріалами; розвинута система вентиляції та кондиціювання повітря; наявність хімічних реактивів, інших небезпечних речовин для лабораторних дослідів та у виробничих майстернях. Напрямки забезпечення пожежної безпеки закладів освіти Забезпечення пожежної безпеки в організаціях, закладах системи освіти України здійснюється згідно з Правилами пожежної безпеки в Україні та Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 № 974, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 за № 1229/29359. Головним завданням забезпечення пожежної безпеки у закладах освіти є захист та рятування людей (дітей) від впливу небезпечних факторів пожежі, якими супроводжується неконтрольоване горіння. У разі виникнення пожежі, дії працівників закладів, залучених до гасіння пожежі, мають бути спрямовані на створення безпеки людей, і в першу чергу дітей, їх евакуацію та рятування. Усі заклади та установи перед початком навчального року (першої зміни для закладів та установ сезонного типу) мають бути прийняті відповідними 26 комісіями, до складу яких входять представники органів державного нагляду у сфері пожежної безпеки. Розміщення дітей у закладах дошкільної освіти слід здійснювати з таким розрахунком, щоб молодші за віком діти розташовувалися на нижчих поверхах. У багатоповерхових будівлях шкіл, шкіл-інтернатів класи для дітей молодшого віку слід розміщувати на нижніх поверхах. У приміщеннях, де перебувають діти, покриття повинно кріпитися до підлоги (крім закладів дошкільної освіти) та мати помірну димоутворювальну здатність. У дитячих закладах з цілодобовим режимом роботи повинно бути встановлене чергування обслуговуючого персоналу в нічний час. Приміщення для розміщення чергових має бути забезпечене телефонним зв’язком. Черговий повинен бути забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі з розрахунку на максимальну кількість дітей та окремо для обслуговуючого персоналу, комплектом ключів від дверей евакуаційних виходів, ручним електричним ліхтарем, знати кількість дітей, які залишаються на ніч, місця їх розміщення й повідомляти ці відомості телефоном у найближчий пожежно-рятувальний підрозділ. Під час перебування учасників освітнього процесу в будівлях дозволяється двері евакуаційних виходів замикати лише зсередини за допомогою запорів (засувів, крючків тощо), які легко (без ключів) відмикаються. Згідно з Правилами пожежної безпеки в Україні та Правилами пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України у закладах загальної середньої освіти (крім закладів для дітей з вадами розумового і фізичного розвитку) можуть створюватися дружини юних рятувальниківпожежників. Основні напрямки роботи дружини юних рятувальників є: вивчення основ пожежної профілактики, первинних засобів пожежогасіння та ознайомлення із пожежною технікою, пожежно-технічним спорядженням, засобами зв'язку, системами автоматичного пожежогасіння, пожежної та охоронно-пожежної сигналізації; 27 вивчення правил пожежної безпеки та дій в разі виникнення пожежі; роз'яснювальна робота щодо попередження пожеж в результаті пустощів дітей з вогнем і заходів пожежної безпеки; участі в змаганнях з пожежноприкладного спорту, конкурсах, олімпіадах, вікторинах, кінолекторіях на протипожежну тематику; Структура та організація роботи дружини юних рятувальників Прийом у члени дружини юних пожежних здійснюється на основі усної заяви на загальному зборі дружини. З усіма прийнятими до дружини проводяться заняття з основ пожежної безпеки. Загальні збори дружини затверджують план роботи дружини, розглядають питання, пов'язані із прийомом у члени дружини, та інші питання діяльності дружини. Рада планує роботу дружини та слідкує за виконанням плану. Дружина будує свою роботу на основі самоврядування. Вищим органом дружини є загальні збори членів дружини, які збираються у міру необхідності. Повсякденне керівництво роботою дружини здійснює рада, яка обирається на загальних зборах дружини. Рада із свого складу обирає командира дружини, його заступника, командирів загонів і ланок. У малочисельних дружинах на зборах обирають тільки командира дружини та його заступника. Заходи безпеки у закладах освіти У будівлях закладів та установ не дозволяється: розміщувати людей у мансардних приміщеннях, а також на поверхах (будівлях), не забезпечених двома евакуаційними виходами; здійснювати перепланування приміщень без урахування будівельних норм і правил; установлювати ґрати та інші незнімні сонцезахисні, декоративні та архітектурні пристрої на вікнах приміщень, де перебувають учасники навчальновиховного процесу, сходових клітках, у коридорах, холах та вестибюлях. У разі необхідності встановлення на вікнах приміщень ґрат (кабінет інформатики, інші приміщення з обладнанням, що має матеріальну цінність), вони повинні розкриватися, розсуватися або зніматися, під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчиненими; 28 знімати дверні полотна в отворах, що з’єднують коридори зі сходовими клітками, та двері евакуаційних виходів; застосовувати з метою опалення нестандартні (саморобні) нагрівальні пристрої; використовувати електроплитки, кип’ятильники, електрочайники, газові плити тощо для приготування їжі, за винятком спеціально обладнаних приміщень; захаращувати шляхи евакуації; установлювати дзеркала та влаштовувати фальшиві двері на шляхах евакуації; влаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, розсувні, підйомні двері та інші пристрої, що перешкоджають евакуації людей; здійснювати вогневі, електрогазозварювальні та інші види пожежонебезпечних робіт у будівлях за наявності в їх приміщеннях людей; застосовувати для освітлення свічки, гасові лампи і ліхтарі; здійснювати відігрівання труб системи опалення, водопостачання, каналізації тощо із застосуванням відкритого вогню (з цією метою використовують гарячу воду, пару чи нагрітий пісок); зберігати на робочих місцях, у шафах та залишати в кишенях спецодягу використані обтиральні матеріали; залишати без нагляду ввімкнені в мережу електроприлади. Порядок дій у разі виникнення пожежі Учитель, як і будь-який інший працівник освітнього закладу, який виявив пожежу або її ознаки (задимлення, запах горіння або тління різних матеріалів, підвищення температури в приміщенні тощо), зобов’язаний : негайно повідомити про це службу порятунку за номером 101 (чітко назвати адресу об’єкта, місце виникнення пожежі, а також свою посаду та прізвище) задіяти систему оповіщення людей про пожежу розпочати евакуацію людей з будівлі до безпечного місця згідно з планом евакуації та залучити до цього інших осіб сповістити про пожежу керівника навчального закладу або працівника, що його заміщує 29 організувати зустріч пожежних підрозділів, вжити заходів для гасіння пожежі наявними в навчальному закладі засобами пожежогасіння. Керівник закладу освіти або працівник, що його заміщує, який прибув на місце пожежі, зобов’язаний: перевірити, чи повідомлено пожежну охорону про виникнення на пожежі керувати евакуацією людей та гасінням пожежі до прибуття пожежних підрозділів організувати перевірку наявності всіх учасників освітнього процесу, евакуйованих з будівлі, за списками і журналами обліку навчальних занять виділити для зустрічі пожежних підрозділів особу, яка добре знає розміщення під’їзних шляхів та водо джерел перевірити включення в роботу автоматичної (стаціонарної) системи пожежогасіння вилучити з небезпечної зони всіх працівників та інших осіб, не зайнятих евакуацією людей та ліквідацією пожежі викликати медичну та інші служби у разі потреби припинити всі роботи, не пов’язані з ліквідацією пожежі організувати відключення мереж електро- і газопостачання, зупинку систем вентиляції та кондиціювання повітря і провести інші заходи, що запобігають поширенню пожежі убезпечити людей, які беруть участь в евакуації та гасінні пожежі, від можливих обвалів конструкцій, дії токсичних продуктів горіння і підвищеної температури, ураження електрострумом тощо організувати евакуацію матеріальних цінностей із небезпечної зони, визначити місця їх складування і забезпечити, за потреби, їх охорону інформувати керівника пожежного підрозділу про наявність людей у будівлі Під час проведення евакуації та гасіння пожежі необхідно: з урахуванням обстановки, що склалася, визначити найбезпечніші евакуаційні шляхи і виходи до безпечної зони у найкоротший термін ліквідувати умови, що сприяють виникненню паніки. З цією метою працівникам навчального закладу не можна залишати дітей без нагляду з моменту виявлення пожежі та до її ліквідації 30 евакуацію людей починають із приміщення, у якому виникла пожежа, і суміжних з ним приміщень, яким загрожує небезпека поширення вогню і продуктів горіння. Дітей молодшого віку слід евакуювати в першу чергу у зимовий час, на розсуд осіб, які здійснюють евакуацію, діти старших вікових груп можуть заздалегідь одягтися або взяти теплий одяг із собою, а дітей молодшого віку слід виводити або виносити, загорнувши в ковдри або інші теплі речі ретельно перевірити всі приміщення, щоб унеможливити перебування у небезпечній зоні дітей, які сховалися під ліжками, партами, у шафах або інших місцях виставити пости безпеки на входах у будівлю, щоб унеможливити повернення дітей і працівників до будівлі, де виникла пожежа у разі гасіння у першу чергу забезпечують сприятливі умови для безпечної евакуації людей
Немає коментарів:
Дописати коментар